Ruch to zdrowie

Gdy przebieramy nogami poprawia się nasza kondycja, a także krążenie. Więc rusz się to sam zysk i cel w dążeniu do zdrowia. Chociaż powiedzenie „ruch to najlepszy lek, którego nic nie zastąpi” jest stare ale prawdziwe. Ruch zapobiega wszelkim chorobom, a także wspomaga ich leczenie. W dzisiejszych czasach jesteśmy zabiegani, wiec jak przychodzimy do domu marzymy tylko o wypoczynku. Niestety siedzenie nie jest zbyt aktywne i nie działa pozytywnie na nasze zdrowie. Cierpią wtedy kręgosłup, jelita, żyły a nawet nerwy. Według matki natury jesteśmy stworzeni do ruchu.

Aktywność fizyczna

  • Gdy się ruszasz, używasz mięśni (w tym serca), dzięki temu stają się ona bardziej elastyczne i mocniejsze. Bez trudu utrzymają w pionie kręgosłup, chroniąc cię przed bólami pleców, korzonków czy karku. Bardzo wydajnie pompuje krew do serca, a także pomaga zachować płynność ruchów.
  • Regularny ruch przyspiesza metabolizm. Reguluje się poziom cukru i cholesterolu we krwi. Organizm w czasie ruchu sięga po energetyczne rezerwy – spala podskórną tkankę tłuszczową – dzięki temu pozbędziesz się zbędnych kilogramów.
  • Gdy aktywnie odpoczywasz, korzystają także twoje stawy. Wówczas powstaje w nich maź, która chroni chrząstkę przed uszkodzeniem. Wzrasta też gęstość masy kostnej, co chroni cie przed osteoporozą.
  • Ruch zwiększa zapotrzebowanie organizmu na tlen. Dlatego w czasie spaceru czy joggingu głębiej nabierasz powietrza do płuc. Kiedy twój organizm jest odpowiednio dotleniony, lepiej pracuje mózg. Dodatkowo jesteś bardziej odporna na stres, a utleniona krew szybko rozwozi składniki odżywcze do wszystkich narządów.
  • Godzina szybkiego marszu dziennie, zmniejsza ryzyko raka aż o  16%.

Ruszaj się jeśli jest to możliwe

Gdy chodzimy, biegamy, czy maszerujemy nasz kręgosłup czuje się najlepiej, krążenie krwi przebiega bez przestojów, znacznie łatwiej nam oddychać pełną piersią.

  • Jeśli to możliwe wybieraj ubite drogi, leśne ścieżki albo łąki. Twarde podłoże amortyzuje kijki, i jest korzystniejsze dla stawów.
  • Warto więc wybrać nordic walking, czyli spacer z kijkami. Oparcie części ciężaru na kijkach, zmniejsza obciążenie kręgosłupa oraz stawów biodrowych, kolanowych i skokowych. To nie wszystko – gdy się odpychasz kijkami, chcąc zrobić krok angażujesz do pracy mięśnie brzucha, plecy i obręczy barkowej.
  • Wybierz czas najlepszy dla siebie, rano, wieczorem czy po południu. Ważne jest aby utrzymywać tempo.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *