Ruch to zdrowie

Gdy przebieramy nogami poprawia się nasza kondycja, a także krążenie. Więc rusz się to sam zysk i cel w dążeniu do zdrowia. Chociaż powiedzenie „ruch to najlepszy lek, którego nic nie zastąpi” jest stare ale prawdziwe. Ruch zapobiega wszelkim chorobom, a także wspomaga ich leczenie. W dzisiejszych czasach jesteśmy zabiegani, wiec jak przychodzimy do domu marzymy tylko o wypoczynku. Niestety siedzenie nie jest zbyt aktywne i nie działa pozytywnie na nasze zdrowie. Cierpią wtedy kręgosłup, jelita, żyły a nawet nerwy. Według matki natury jesteśmy stworzeni do ruchu.

Aktywność fizyczna

  • Gdy się ruszasz, używasz mięśni (w tym serca), dzięki temu stają się ona bardziej elastyczne i mocniejsze. Bez trudu utrzymają w pionie kręgosłup, chroniąc cię przed bólami pleców, korzonków czy karku. Bardzo wydajnie pompuje krew do serca, a także pomaga zachować płynność ruchów.
  • Regularny ruch przyspiesza metabolizm. Reguluje się poziom cukru i cholesterolu we krwi. Organizm w czasie ruchu sięga po energetyczne rezerwy – spala podskórną tkankę tłuszczową – dzięki temu pozbędziesz się zbędnych kilogramów.
  • Gdy aktywnie odpoczywasz, korzystają także twoje stawy. Wówczas powstaje w nich maź, która chroni chrząstkę przed uszkodzeniem. Wzrasta też gęstość masy kostnej, co chroni cie przed osteoporozą.
  • Ruch zwiększa zapotrzebowanie organizmu na tlen. Dlatego w czasie spaceru czy joggingu głębiej nabierasz powietrza do płuc. Kiedy twój organizm jest odpowiednio dotleniony, lepiej pracuje mózg. Dodatkowo jesteś bardziej odporna na stres, a utleniona krew szybko rozwozi składniki odżywcze do wszystkich narządów.
  • Godzina szybkiego marszu dziennie, zmniejsza ryzyko raka aż o  16%.

Ruszaj się jeśli jest to możliwe

Gdy chodzimy, biegamy, czy maszerujemy nasz kręgosłup czuje się najlepiej, krążenie krwi przebiega bez przestojów, znacznie łatwiej nam oddychać pełną piersią.

  • Jeśli to możliwe wybieraj ubite drogi, leśne ścieżki albo łąki. Twarde podłoże amortyzuje kijki, i jest korzystniejsze dla stawów.
  • Warto więc wybrać nordic walking, czyli spacer z kijkami. Oparcie części ciężaru na kijkach, zmniejsza obciążenie kręgosłupa oraz stawów biodrowych, kolanowych i skokowych. To nie wszystko – gdy się odpychasz kijkami, chcąc zrobić krok angażujesz do pracy mięśnie brzucha, plecy i obręczy barkowej.
  • Wybierz czas najlepszy dla siebie, rano, wieczorem czy po południu. Ważne jest aby utrzymywać tempo.

 

© Copyright Dojrzałe piękno 2021